|
|
Oldmobil.hu
|
Mobiltelefon múzeum és gyűjtemény Mobile phone museum and collection Handy Museum und Sammlung
|
Old mobile phones, rarities, oddities, retro ringtones in MP3, retro videos
|
|
|
|
|
. |
--------------Translate this page with Google!--------------
Westel 0660 búcsú
2003. június 30-án éjfélkor végleg kikapcsolták a Westel 0660-as, azaz az analóg
450 MHz-es mobilhálózatot. Az eseményről a Westel internetes újságja, a Találkozások Magazin írt cikket.
A cikk eredetileg a www.westel900.net oldalon jelent meg, de ott már nem érhető el.
|
|
szerző: GULLNER DÓRA fotó: HATLACZKI BALÁZS ARCHÍV
| |
|
|
A Westel 0660, Magyarország első
mobilszolgáltatója 1990-ben kezdte meg Közép-Európában elsőként az
analóg mobiltelefon-szolgáltatást. A társaság nagy szerepet játszott
a mobiltelefon elterjesztésében Magyarországon, a Westel 0660
ügyfeleinek száma 1999-re megközelítette a százezret. A
háromszereplős GSM-piacon jelen lévő szolgáltatók tevékenységének
köszönhetően viszont 1999-től már nem tudott versenyben maradni az
analóg rendszerű szolgáltatás. 2003. június 30-án Kovács Kálmán
informatikai és hírközlési miniszter és Makai Bence, a Westel
Rádiótelefon Kft. ügyvezető igazgatója megállapodást írt alá a
koncessziós szerződés megszüntetéséről. Összeállításunkban a
Westel 0660 történetét, illetve a mobilpiacon betöltött jelentős
szerepét idézzük fel. | |
|
Az első szolgáltató - Mikor 1990-ben
elindultunk a Westel 0660-nal, nagyon izgatottak voltunk, hiszen
Közép-Európában mi voltunk az első NMT- (Nordic Mobile Telephony,
skandináv mobiltelefónia) szolgáltató - mondja Bill Norris, a
Westel 0660 egyik alapítója. - Nagyon kockázatosnak tűnt egy volt
szocialista országban elindítani a szolgáltatást. Viszont a kezdeti
pénzügyi nehézségek ellenére viszonylag hamar igen kellemesen
csalódtunk a magyar piacban. Az induláskor azt gondoltuk, ha minden
jól megy, tíz év alatt húszezer előfizetőnk lehet. Ehhez képest
három hét múlva már tizenötezren használták az NMT 450 rendszerű
mobiltelefonokat. Mindez azt bizonyítja, hogy Magyarország készen
állt és nyitott volt a mobiltechnológiára. - Ezek szerint a
tökéletes időben és a legmegfelelőbb helyen indították el a
szolgáltatást. - Talán indulhattunk volna még egy kicsit
hamarabb is, de szerintem így volt a legjobb. Viszonylag rövid idő
alatt hatalmas sikereket könyvelhettünk el, de ennek ellenére a
legmerészebb álmomban sem gondoltam volna, hogy 2003-ra már
hétmillióan fognak mobiltelefont használni az
országban. | |
|
- Mi volt a legnagyobb különbség
Magyarország és más, Nyugat-Európai országok
között? - Az, hogy itt volt Sugár András és Bodnár Zsigmond,
akik nélkül nem sikerült volna. Ezenkívül tetszett a magyar emberek
gondolkodásmódja is, hogy itt őszinték az emberek, a kézfogás és az
adott szó erősebb még az írásbeli szerződésnél is. Nagyon szerettem
itt dolgozni, hihetetlenül izgalmas kihívás volt. - Viszonylag
ritkán beszélünk a múltról a mobiltelefónia kapcsán, hiszen olyan
rohamosan fejlődő ágazatról van szó, hogy nincs időnk
visszatekinteni. - Igaz, engem is inkább a jövő és az új
kihívások érdekelnek. Azt hiszem, hamarosan Magyarországon is
elindulhat a harmadik generációs szolgáltatás, ami új fejezetet
jelent a mobiltechnológia történetében. Kíváncsi vagyok, hogy a
magyar piac, a mindenre nyitott magyar emberek hogyan fogadják majd.
Személy szerint engem viszont jelenleg teljesen kielégít a két és
feledik generációt jelentő GPRS és az ahhoz kapcsolódó
szolgáltatások. És azt hiszem, nincsenek ezzel másként a magyar
emberek sem. | |
|
A közcélú mobil
megteremtése
- Az NMT úttörő
szerepet játszott, de az áttörést mégiscsak a közcélú mobiltelefónia
létrehozása jelentette, hiszen a technológia már ki volt találva, és
néhány más országban már működött - mondja Sugár András, a
Westel vezérigazgatója. - Hatalmas volt az érdeklődés a kezdeti
borsos árak ellenére. Mi kihívásnak tekintettük a szolgáltatás
tömegszerűvé tételét. | |
Sugár András vezérigazgató, egy
új és egy "ősi" mobiltelefonnal: "kihívásnak
tekintettük" | |
Ehhez először a minőséget kellett javítani, a
lefedettséget növelni, amihez rengeteg pénzre volt szükség. Sajnos
akkoriban nem mindenki hitt ebben az üzletben, legfőképpen a bankok
nem. Ezért az én feladatom tulajdonképpen a pénzszerzés volt.
Viszonylag rövid idő alatt sikerült partnert találnom a
Magyar-Amerikai Fejlesztési Alapban, akik egy tízmillió dolláros
hitelszerződést kötöttek velünk. Később a két tulajdonos, a Matáv és
a US West kellő mennyiségű pénzt adott, amellyel talpra állítottuk,
és elindítottuk a vállalatot. Viszont még nem lett a szolgáltatás
tömegszerű. Országos lefedettséget próbáltunk biztosítani, országos
szervizhálózatot és ügyfélszolgálatot kezdtünk működtetni. Így
lassan kereskedelmi termékké vált a mobiltelefon. Ekkor már csak
azon múlt a siker, hogy hogyan tudjuk a kezdeti, nagyon magas árakat
mérsékelni. Nyugati példákat vettünk alapul, így lehetővé tettük a
részletfizetést, valamint a Bill Norristól tanult mobilüzleti
modellt alkalmaztuk, amivel egy újabb lökést adtunk a piacnak. | |
13 éve történt A Westel Rádiótelefon Kft.
1989. december 4-i megalapítása után 1990. május 23-án írták alá a
vállalat cégalapító okiratát. Így létrejött a MATÁV Rt. (51%) és a
US WEST Int. (49%) közös vállalata. Az alapítás után nem egészen egy
évvel, 1990 október 15-én - 3 bázisállomással és 1 önálló digitális
központtal - megkezdte működését az első magyar nyilvános
mobiltelefon-rendszer. Budapesten megnyílt az első értékesítési
központ.
Kauser Alajos - Azt hiszem, nem is
1990-ben, hanem már nyolcvanhatban kezdődött a történet. Az akkori
posta kezdett tárgyalásokat, ami a Cocom-tiltás miatt csak
kilencvenben éledt fel, amikor adottak lettek a jogszabályi
feltételek. Az előzmények viszont nagyon fontosak, hiszen a postának
és a US Westnek ki kellett dolgoznia egy olyan üzleti tervet, ami
egy ilyen vállalat életképességét bizonyította. Ez akkor teljesen új
feladat volt. Októberben végül elkezdett működni a Westel 0660, ami
rendesen felkavarta a távközlési állóvizet. |
|
|
13 éve, az első vidéki konténer
üzlet megnyitásán Balatonaligán. Dr. Serényi János, Kovács Béla
aligai polgármester, Ron Sanders, Steve Andereus, Pete József
ügyvezető és Sugár András. | |
1991-1992-ben sorra nyíltak a vidéki irodák, miközben
kiépült a dealerhálózat is. Megjelentek a nagy teljesítményű asztali
és gépkocsiba építhető telefonok. 1993-ban további vidéki irodák
nyíltak, az ország nagy részén már használhatók voltak a 0660-as
telefonok.
Pete József - Először Budapesten, aztán a
Balaton irányába indult a fejlesztés, sőt a második irodát az aligai
elágazásnál telepítettük egy konténerben. Ma is megvan az a
konténer... 1994-ben megjelent a Mobil Kapcsolat -
ügyfél-tájékoztató kiadvány - első száma, és piacra lépett a két
konkurens: a Westel 900 GSM Mobil Távközlési Rt. és a Pannon GSM Rt.
A vállalat kínálatában megjelennek az első kisméretű
kézitelefonok. 1995-ben két alapvetően fontos értéknövelt
szolgáltatás jelent meg a kínálatban, a háromszintű Hangposta és a
Hangújság. Az országos lefedettség az ekkor induló "Beszédes táj"
reklámkampány fő üzenete.
Horváth Pál - Ez volt az első távközlési
szolgáltatás, ami nem "sorban állás és várakozás" alapon, hanem
igény alapon kezdett működni. Kínálati piacot teremtett, és később
kialakult a verseny is. 1996-ban indult a TeleWestel-részleg,
amely az első audiotext-szolgáltatást nyújtotta Magyarországon. A
vállalat megszerezte az ISO9001-es minőségbiztosítási tanúsítványt.
Beindultak olyan szolgáltatások, mint a Belföldi kék és zöld szám,
0660 internet vagy a Mobilvirág. | |
Pásztori Tamás - Ilyen, amikor egy ragyogó esélyt kihasználnak, és
ebből csinálnak technológiai újdonságot, szolgáltatói újdonságot és
üzleti kiválóságot. 1997-ben tovább nőtt az előfizetők száma az
erős GSM-jelenlét ellenére. A kedvező percdíjak és készülékakciók
hatására számos új előfizető lépett be a 60-asok táborába. 1998-ban
elindult a Partner Program, amely a hűséges ügyfelek jutalmazását
tette lehetővé, nagy szerepet játszott az ügyfélmegtartó
tevékenységben. 1999-ben a műszaki fejlesztések hatására számos új
szolgáltatás bevezetése vált lehetővé. A vállalat arculata és az
imázsa drasztikus változáson ment keresztül, amely a jobb
megkülönböztetést és a kor elvárásaihoz való jobb igazodást
szolgálta. Megjelent a médiában a Hatvan család, amelynek tagjai
rövid időn belül az ország kedvenceivé váltak. Az év végén piacra
lépett az új versenytárs, a Vodafone. 2000-ben a legfontosabb
feladat volt a meglévő ügyfelek megtartása, az előző évben elkezdett
image- és arculatváltás következetes végigvitele. - Azt hiszem,
most nem is bezártunk egy üzletet, hanem voltaképpen egyesülés
történik. Valami létrejött, ami a mobiltelefonban egyesülve
folytatódik. Ez egy természetes fejlődés természetes állomása.
| |
|
Pete József, a Westel 0660 első
ügyvezető igazgatója, amint 2003. június 30-án éjfélkor végleg
kikapcsolja a
szolgáltatást | |
|
|
|
|
|